Het opnieuw moeten afleggen van je rijexamen als buitenlander kan ontmoedigend en tijdrovend zijn, maar rijden met een illegaal rijbewijs kan in Turkije zware boetes opleveren.
Als alle nieuwe regels voor buitenlanders en het opnieuw moeten afleggen van de test van uw chauffeur u bang maken, vindt u hier een gids over hoe de zaken in Turkije werken en hoe u uw niet-Turkse rijbewijs kunt inwisselen
Er is veel veranderd in de tijd van het coronavirus, aangezien velen van ons zijn ontheemd, gestrand of er simpelweg voor gekozen hebben om de grenzen en veiligheid van Turkije niet te verlaten, terwijl vele anderen proberen een toevluchtsoord te zoeken in dit prachtige land in deze tijd waarin zoveel dingen in de wereld is mis. Met het hogere risico op besmetting met het coronavirus op drukke plaatsen zoals het openbaar vervoer, is het voor veel expats belangrijker geworden om een geldig rijbewijs te hebben in Turkije. Hoewel deze taak voor sommigen misschien ontmoedigend lijkt, heb ik het proces onlangs zelf doorlopen en ik ben hier om je te vertellen dat het niet zo moeilijk is en volledig uitvoerbaar.
Buitenlanders in Turkije mogen tot zes maanden na hun binnenkomst in het land rijden op hun buitenlandse rijbewijs. Als de periode van zes maanden voorbij is, moeten buitenlandse ingezetenen een Turks rijbewijs behalen om legaal te kunnen blijven rijden en veilig gedekt zijn door hun autoverzekering, mochten ze een ongelukkig ongeval krijgen. Er zijn twee routes voor buitenlanders om er zeker van te zijn dat ze een geldig Turks rijbewijs hebben, namelijk:
het omzetten van hun originele licentie
of het aanvragen van een volledig Turks rijbewijs, wat ook de methode is voor buitenlanders die geen rijbewijs hebben en van plan zijn hun eerste rijbewijs hier in Turkije te halen.
Het omzetten van een buitenlandse licentie is relatief eenvoudig en wordt afgehandeld door het registratiekantoor, in het Turks “Nüfus Müdürlüğü”, dat online of telefonisch afspraken biedt.
U moet echter een diploma, een medische verklaring, een bloedgroepkaart, een adresbewijs en een strafblad (verkregen door de plaatselijke rechtbank of via het Turkse online overheidsplatform e-Devlet) voorleggen, allemaal vereisten. in beide gevallen, of u nu uw licentie converteert of een nieuwe aanvraagt. Wanneer u uw buitenlandse rijbewijs omzet in een Turks rijbewijs, moet u uw originele rijbewijs afstaan, dat vervolgens wordt teruggestuurd naar de autoriteit die het heeft afgegeven, wat voor sommigen een groot nadeel van deze optie kan zijn.
Een belangrijk punt als het gaat om het omzetten van een buitenlands rijbewijs is dat niet alle landen zijn opgenomen in het VN-verdrag dat de bevoegdheid verleent om rijbewijzen om te zetten en dat de rijbewijzen van sommige landen, zoals die uitgegeven in de Verenigde Staten of Australië, eenvoudigweg niet kunnen worden omgezet. Als u een staatsburger bent van die landen en langer dan zes maanden in Turkije wilt wonen en autorijden, dan moet u een gloednieuw rijbewijs in Turkije verkrijgen. Dit omvat het volgen van een theoretische rijopleiding van ongeveer drie weken, het succesvol afleggen van een theoretische rijvaardigheidstest, het nemen van een paar weken rijles en tot slot het afleggen van het fysieke rijexamen; dan is die zuurverdiende Turkse licentie van jou!
Als je net als ik uit de VS komt of een van de andere landen die niet bekend zijn met de conversieoptie, lijkt dit allemaal een hoop hoepels om doorheen te springen om een boete te voorkomen. Maar ik ben hier om u te vertellen dat de verkeersboete die u zou oplopen als u illegaal rijdt, uw minste zorg zou zijn. Niet alleen is de boete hoger dan TL 500 ($ 68) voor het rijden met een illegaal rijbewijs, maar de grootste zorg voor buitenlandse chauffeurs in Turkije is het feit dat de autoverzekering niet geldig is in het geval van een ongeval. De gevolgen van het niet worden gedekt in Turkije zijn talrijk. Niet alleen zou u als bestuurder bij een ongeval aansprakelijk zijn om te betalen voor het beschadigde voertuig en eventuele medische tussenkomst voor verwondingen, maar mocht iemand daadwerkelijk omkomen bij een ongelukkig ongeval, in Turkije zou de schuldige partij kunnen worden betaald aan de overleden familie compensatie om het verlies van verwachte toekomstige inkomsten te compenseren, met andere woorden, een leven lang loon als gevolg van een kort leven. Hoewel het triest en beangstigend is om aan ernstige ongevallen en de gevolgen ervan te denken, is het helaas een realiteit en daarom is het als buitenlanders in Turkije van vitaal belang om ervoor te zorgen dat ons rijbewijs geldig is.
Hoe doe je het helemaal opnieuw?
De eerste stap bij het aanvragen van een rijbewijs in Turkije is om een school aan te wijzen en te controleren of het lesrooster, dat kan variëren, optimaal is voor uw levensstijl. Zowel de theoretische cursussen als de rijlessen worden door dezelfde school georganiseerd. Er zijn ongeveer 30 uur aan theoretische lessen die u moet volgen voordat u het theorie-examen kunt afleggen en vervolgens kunt doorgaan naar het eigenlijke rijexamen. De cursus bestaat uit 12 uur verkeers- en omgevingsleren, acht uur EHBO-training, zes uur auto mechanics en zes uur verkeersetiquette. De lessen worden gegeven op verschillende uren van de dag, afhankelijk van de school, en de docenten kunnen variëren op basis van de focus van de lessen die dag. De informatie is buitengewoon eenvoudig en veel ervan is gezond verstand; Er zijn echter een aantal bijzonderheden met betrekking tot de Turkse snelwegwetten die het cruciaal maken om de lessen bij te wonen als je wilt slagen. theorie rijexamen oefenen cbr kan online.
Aanvragers krijgen een boek en er is een zeer efficiënte website die studenten lessen, video’s en oefentoetsen biedt. De website heeft extra taalopties, zoals de test zelf, in het Turks “e-Sınav” genoemd, die wordt aangeboden in het Engels, Duits, Frans, Russisch, Chinees en Arabisch. Nadat u de theoretische opleiding heeft gevolgd, kunt u zich inschrijven voor het elektronische examen, dat wordt afgenomen in specifieke testcentra en gelijktijdig wordt bijgewoond door studenten van een selectie van omliggende rijscholen. Het theorie-examen bestaat uit 50 vragen, waarvan 12 over eerste hulp, 23 over verkeersregels, negen over mechanica en zes over verkeersetiquette. Elke vraag telt voor twee punten, en u moet 35 vragen correct beantwoorden om te slagen.
Nadat u het theoretische gedeelte van het proces hebt doorlopen, komt u in aanmerking om 12 uur rijlessen te nemen die door de school worden aangeboden, die voor iedereen verplicht zijn, ongeacht eerdere rijervaring, voordat u in aanmerking komt voor het rijexamen. Ik kan het belang van het bijwonen van deze lessen niet genoeg benadrukken. Naast het bestaan uit een aantal manoeuvres, zoals loodrecht en parallel parkeren, snel remmen en starten op een helling, zijn kandidaten ook verplicht om een specifieke route te onthouden waarin deze manoeuvres plaatsvinden en moeten ze weten wanneer en waar ze moeten ondernemen. de bewegingen zonder dat de leraar er iets aan heeft gedaan en dat allemaal tijdens het besturen van de auto van de school. Deze maatregel is bedoeld om ervoor te zorgen dat kandidaten daadwerkelijk deelnemen aan de volledige duur van de cursus. Als u die dag slaagt, krijgt u een tijdelijke licentie terwijl u wacht tot uw permanente licentie per post arriveert, en als u niet slaagt, mag u de test nog drie keer opnieuw afleggen. wat is de maximum snelheid aanhanger van een aanhangwagen.
Hoewel dit hele proces misschien een beetje ontmoedigend lijkt, vooral het vooruitzicht om in een klaslokaal te zitten voor een cursus Turks en dan opnieuw te moeten leren autorijden. als iemand die het onlangs heeft meegemaakt, ondanks het feit dat ik meer dan twintig jaar geleden mijn Amerikaans rijbewijs heb behaald, moet ik zeggen dat de ervaring van het volgen van een opfriscursus over levensreddende informatie als autorijden buitengewoon plezierig, leerzaam en bevredigend was, en ik zou het aanbevelen het allemaal. Als een pluspunt kan het ook een geweldige manier zijn om uw Turks te oefenen. Terwijl rijscholen tijdens de lockdown feitelijk voor een bepaalde tijd werden gesloten, werken ze sinds juni volgens de voorzorgsmaatregelen van COVID-19 en op halve capaciteit.